micware

Hardware aansluiten op GPIO pins.

Fri Jun 12, 2015 6:14 pm

Hi ik ben een newbee als het gaat om de PI

Voor een domotica project heb ik de 433MHz Superheterodyne RF Link kits 3400 ARM MCU Transmitter and Reveiver besteld:
http://www.ebay.nl/itm/281169560721?ssP ... 1497.l2649

Deze moet ik gaan aansluiten op de GPIO pinnen.
Bij Kiwi vind ik deze kabels:
https://www.kiwi-electronics.nl/raspber ... afe-female

Maar ik heb een zender en ontvanger die beide op de 5v pin aangesloten moeten worden.
Hoe ga ik dat doen? split kabel?

misschien een simpele vraag! maar ik weet het niet .
Ik lees dingen over een Breadboard maar dat moet toch simpeler kunnen zodat het ook nog in een behuizing kan?

Bedankt voor alle info die je kunt geven ik leer graag.

Laurens-wuyts

Re: Hardware aansluiten op GPIO pins.

Sat Jun 13, 2015 11:06 am

De raspberry pi heeft zoals je kan zien op de pinout verschillende 5V en GND pinnen.
Mss kan je deze pinnen gebruiken.

Laurens

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Sat Jun 13, 2015 3:20 pm

LET OP! Een PI verdraagt geen 5V op zijn GPIO's, daarom kun je de RX van de ontvanger NIET zomaar op een GPIO aansluiten, want dan gaat de PI kapot!
Je MOET het 5V Rx signaal met twee weerstanden verlagen tot minder dan 3.3V, (met een "weerstandsdeler").
je neemt een 2K2 en een 3K3 weerstand, en knoopt ze aan elkaar (ze ze in serie), de losse draad van de 3K3 weerstand verbind je met GND, en de losse draad van de 2K2 weerstand komt aan het 5V signaal, het knooppunt van de weerstandsdeler kan aan de RX GPIO.
Het TX signaal (3.3V) gaat naar de zender, en daar hoef je niks aan te doen.

je kunt dit alles doen zonder solderen, maar ik raadt je toch ten sterkste aan te leren solderen.

micware

Tue Jun 16, 2015 8:05 pm

Bedankt voor jullie snelle reactie,

Ik ga het een en ander uit proberen zodra ik weer wat tijd heb.
Ik was al goudsmid gewend te solderen met open vlam (niet zo handig/goed voor elektronica :) )
maar ik ga het proberen met een soldeerbout.
voor de nodige onderdelen ga ik kijken op http://www.kiwi-electronics.nl (ik vind een winkel als bv conrad.nl/ wat duurder).

Nogmaals bedankt en ik hoop in de toekomst nogmaals gebruik te kunnen maken van jullie kennis.

micware

Sat Jun 20, 2015 3:43 pm

Hi
Ik heb de nodige kabels en weerstanden aangeschaft en ben bezig met het aansluiten.
In eerste instantie zonder solderen.

Ik heb onderstaand schema gebruikt, ik heb de PI 2 maar die hebben de zelfde pinnen?!
Image

Ik loop vast bij het gebruik van de weerstanden. ( ik ben nieuw in de wereld van elektronica)

De bijgevoegde foto’s laten zien wat ik al heb gedaan.

Nu is vraag heb ik het goed gedaan en waar en hoe moet ik de weerstanden plaatsen?
Uitgaande van de situatie die ik nu heb

Image
Image Transmitter
Image Receiver

3K3Image2K2

Groote afbeeldingen
http://www.tiikoni.com/tis/view/?id=776dd8c
http://www.tiikoni.com/tis/view/?id=bc71f09
http://www.tiikoni.com/tis/view/?id=d92f0f7
http://www.tiikoni.com/tis/view/?id=50bc3c4

Laurens-wuyts

Sat Jun 20, 2015 3:47 pm

Van de receiver data naar de Rpi.
Image
Vin = Data Receiver
Vout = GPIO Rpi
R1 = 2K2
R2 = 3K3

Laurens

micware

Sat Jun 20, 2015 4:11 pm

Bedank voor de uitleg Laurens.

Ik geloof dat ik het bijna begrijp :-) ik ben echter een newbee op dit gebied

ik heb de 2K2 op data pin van mijn receiver aangesloten
De Vout op GPIO 17 op de PI

Wat doe ik vervolgens met de R2 (3K3) die nog nergens op aangesloten is?

In de uitleg van mahjongg bedoeld hij dat ik de 3K3 met een kabel op een willekeurige ground (GRD) kan aansluiten op de PI?

Bedankt voor je expertise.

Laurens-wuyts

Sat Jun 20, 2015 7:20 pm

Inderdaad, je moet de 3K3 aansluiten op een GND connectie.
Misschien handig voor volgende schema's, dat symbool onderaan betekent GND.

Laurens

micware

Sat Jun 20, 2015 8:42 pm

Bedankt,
Ik ga er mee aan de slag

Florisz

Sun Nov 24, 2019 7:50 pm

mahjongg wrote:
Sat Jun 13, 2015 3:20 pm
LET OP! Een PI verdraagt geen 5V op zijn GPIO's, daarom kun je de RX van de ontvanger NIET zomaar op een GPIO aansluiten, want dan gaat de PI kapot!
Je MOET het 5V Rx signaal met twee weerstanden verlagen tot minder dan 3.3V, (met een "weerstandsdeler").
je neemt een 2K2 en een 3K3 weerstand, en knoopt ze aan elkaar (ze ze in serie), de losse draad van de 3K3 weerstand verbind je met GND, en de losse draad van de 2K2 weerstand komt aan het 5V signaal, het knooppunt van de weerstandsdeler kan aan de RX GPIO.
Het TX signaal (3.3V) gaat naar de zender, en daar hoef je niks aan te doen.

je kunt dit alles doen zonder solderen, maar ik raadt je toch ten sterkste aan te leren solderen.
Hallo, Ik weet dat dit een heel oud draadje is, maar toch even checken. Ik wil dezelfde hardware aansluiten, op een Raspberry 3B+. Overal zie ik dat ze de receiver gewoon rechtstreeks op PIN1(5V) van de PI aanslutien en de de RX ook gewoon op PIN11(GPIO17). Dus zonder de weerstanden.
Klopt het dat deze weerstanden voor de 3B+ niet meer nodig zijn?

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Mon Nov 25, 2019 1:18 am

Nee dat klopt NIET!
RPI's GPIO's (alle modellen) zijn NIET 5V tolerant, en aansluiten van meer dan 4 volt op een GPIO kan een "latch up" effect veroorzaken waardoor transistors in de GPIO circuits gaan geleiden en daardoor kortsluit stromen veroorzaken, waardoor die transistors verbranden en de sluitingen permanent worden.

Ik weet niet waar je gelezen hebt dat je 5V rechtstreeks (zonder level conversie) kun aansluiten maar waar dat staat hebben ze een fout gemaakt!

RPI GPIO's zijn niet 5V tolerant!

het kan zijn dat de externe serial IC's die op de PI"s zijn aangesloten OOK op 3,3V werken, en dan kan het dus wel....

overigens zijn er normaal gesproken geen weerstanden nodig om het (TxD) uitgangssignaal op het externe serial input IC aan te sluiten.
DeRPI zal slechts een 3,3V (ook bekend als 3V3) signaal uitsturen, maar de meeste 5V logica zal een 3V3 signaal wel accepteren, als dat niet het geval is dan zijn geen weerstanden nodig maar een actieve "level converter". Bekijk de datasheet van het IC, en kijk wat er staat bij "ViH" (input High voltage) als er iets staat als 2.0Volt dan is het okay, maar als er iets staat in de geest van "70% van VCC" dan komt dat neer op 3.5V, en dan is 3.3V iet genoeg voor een betrouwbaar signaal, en is een level converter (meestal bestaande uit twee pullup weerstanden en een nFET) nodig.

Florisz

Wed Dec 04, 2019 9:08 pm

Bedankt voor je reactie. Inmiddels de schakeling in elkaar gezet zoals hierboven geadviseerd.
Wat ik gedaan had was 'RXB6' ge-googled en dan resultaat op 'afbeeldingen'. Daar staan heel wat afbeeldingen met de RX uitgang van de RXB6 rechtstreeks op de GPIO van de PI en de Input van de RXB6 op de 5V OUT van de PI.
Overigens is in de openings post van dit draadje de input van de RXB6 op de 3V3 output van de PI aangesloten. Zo voorkom je natuurlijk ook dat de GPIO geen hogere spanning dan 3V3 krijgt, maar waarschijnlijk krijgt de RXB6 dan wel wat weinig spanning. Ik heb niet geprobeerd of het werkt met de 3V3 op de RXB6.

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Thu Dec 05, 2019 1:52 pm

Ja als je de RXB6 met 3,3V voedt dan komt er natuurlijk ook maar 3.3V uit zijn uitgang.

hou trouwens de ontvanger wat verder weg van de RPI, anders stoort de RPI waarschijnlijk de de ontvanger!

Return to “Nederlands”